Profilaktyka zdrowia psychofizycznego.
Szanowny Rodzicu!
W szkole, do której uczęszcza Twoje dziecko realizowany jest program profilaktyki zdrowia psychofizycznego.
Program, jest skierowany do dzieci w szeroko pojętej normie psychofizycznej, jego zasięg obejmuje profilaktykę I rzędową, która odpowiada za wspieranie prawidłowych procesów rozwoju oraz zapobieganie podejmowaniu przez dzieci zachowań ryzykownych.
Celem programu jest takie wsparcie dla dzieci, aby przede wszystkim miały szacunek i wiarę
w siebie, bez tego nie będą umiały współżyć z ludźmi, rozwiązywać problemów, które dostarcza im życie.
Treść programu:
- postrzeganie siebie, poczucie własnej wartości, wiary w siebie
- rozpoznawanie, rozumienie i wyrażanie w sposób konstruktywny swoich uczuć oraz potrzeb
- uczestnictwo w grupie, szacunek dla odrębności rówieśników
- rozwiązywanie problemów bez agresji
- dbanie o zdrowie w tym profilaktyka uzależnień.
Nasz wysiłek bez Twojej pomocy przyniesie niewielkie efekty. Spróbuj dokonać zmian również w swoich zachowaniach.
Cytat
Dzieci uczą się tego, czym żyją
Ø Jeżeli dziecko żyje w ciągłym krytycyzmie, nauczy się potępiać.
Ø Jeśli dziecko żyje otoczone wrogością, nauczy się walczyć.
Ø Jeśli dziecko żyje z uszczypliwością, nauczy się wstydu.
Ø Jeśli dziecko żyje otoczone poczuciem krzywdy, nauczy się czuć winne.
Ø Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, nauczy się cierpliwości.
Ø Jeśli dziecko żyje w atmosferze podtrzymującej go na duchu, pozna swoją wartość i będzie silne.
Ø Jeśli dziecko żyje w atmosferze pochwał, nauczy się doceniać innych.
Ø Jeśli dziecko żyje w sprawiedliwości, nauczy się sprawiedliwości.
Ø Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, nauczy się wiary.
Ø Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji, nauczy się lubić i akceptować siebie.
Ø Jeśli dziecko żyje w akceptacji i miłości, odnajdzie i pokocha siebie i cały świat. Odnajdzie szczęście w życiu.
Doroty Law Nolte w książce Katarzyny Gozdek-Michaelis: Rozwiń swój genialny umysł.
Ważne zasady w wychowania:
1) bezwarunkowa akceptacja, zrozum i zaakceptuj uczucia dziecka, nie lekceważ, ucz je konstruktywnego ich wyrażania,
2) zaspokojenie potrzeb psychicznych (bezpieczeństwa, akceptacji, miłości, szacunku
i uznania, poczucia własnej wartości),
3) nie obwiniaj dziecka,
4) stosuj często pochwały,
5) ucz podejmowania decyzji, pozwól na własny wybór,
6) jasno określone normy i zasady oraz konsekwentne ich egzekwowanie,
7) szacunek dla granic,
8) prawo do popełniania błędów.
Zapraszamy do współpracy.
Małgorzata Sobczak
psycholog