Wybór patrona
Analizując dokonania szkoły można by powiedzieć że brakowało tylko patrona szkoły. W związku z tym postanowiliśmy rozpocząć procedurę nadania imienia szkole. Wybór patrona jest sprawą dużej wagi, dlatego poprosiliśmy o włączenie się do projektu naszą szkolną społeczność czyli uczniów, rodziców i nauczycieli.
Poprzez nadanie imienia szkoła:
- Uzyskuje swoistą indywidualną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
- Promuje osobę patrona, jego postawę życiową i dokonania,
- W naturalny sposób uzyskuje do współpracy instytucje i osoby związane z patronem,
- Wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
- Może oprzeć swoje działania wychowawcze na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością patrona i ogólnie uznawanych przez społeczność,
- Wzbogaca swoją obrzędowość związaną z patronem i sztandarem szkoły,
Wybór patrona nie był wyborem przypadkowym, nieuzasadnionym. Kampania przeprowadzona była w sposób przemyślany i kontrolowany. Przy wyborze społeczność szkolna (rodzice, uczniowie, nauczyciele) kierowali się rangą szkoły i rolą, jaką szkoła odgrywa w środowisku.
Powołany zespół bardzo aktywnie realizował projekt zgodnie z procedurą.
PROCEDURA
- W procesie wyboru uczestniczyli nauczyciele, rodzice i uczniowie.
- Każda społeczność przedstawiała swoich kandydatów.
- Nad przebiegiem wyboru patrona czuwał koordynator projektu oraz komisja skrutacyjna.
- Wybory były trzyetapowe
- Wybory kandydata na patrona przez rodziców
- Wybory kandydata na patrona przez uczniów
- Wybory kandydata na patrona przez nauczycieli i pracowników
Z zasadami realizacji projektu pt.: „Nadania Imienia Szkole” zostałypoinformowane zespoły: rodziców ,uczniów i nauczycieli
Do nominowanych na kandydatów zostali:
- Maria Curie Skłodowska
- Jan Kochanowski
- Henryk Sienkiewicz
Następnie został uruchomiony proces przybliżania wybranych kandydatów.
- Wykonano na tablicy informacyjnej biografie kandydatów i uzasadnienie dlaczego dana osoba ma zostać patronem szkoły
- Uczniowie pod opieką wychowawców przygotowywali plakaty informacyjne, gazetki, prezentacje o kandydatach.
Prace uczniów prezentowane były przez styczeń, luty, marzec. Działania te miały przybliżyć całej społeczności szkolnej sylwetki kandydatów na patrona i przygotować do wyboru jednego kandydata.
Ogólnoszkolne wybory
Wybory były demokratyczne – tajne. Nad całością czuwała powołana komisja. Lista kandydatów ułożona była alfabetycznie, uwzględnione były kandydatury – uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wybór patrona
Drogą tajnego głosowania wybrany został kandydat, który uzyskał zdecydowaną większość głosów. Przeliczeniem głosów i sporządzeniem protokołu z wyborów zajęła się komisja skrutacyjna w składzie: dyrektor, trzech przedstawicieli nauczycieli, przedstawiciel rodziców i przedstawiciele uczniów.
Poznajemy patrona szkoły
Realizowane było zadanie „Poznajemy patrona szkoły”. Realizacja tegozadania miała na celu przybliżenie postaci patrona.
Odbyły się:
- konkurs recytatorski poezji Henryka Sienkiewicza
- Konkurs matematyczny –Sienkiewicz w liczbach
- Konkurs –Najciekawszy album o H.Sienkiewiczu
- Konkurs pięknego czytania dla klas I-III
- TURNIEJ rycerski
- Konkurs plastyczny dla klas I-III IV-VI I –III Gim
- Maraton filmowy dzieł Sienkiewicza
- Poznajemy miejsca pamięci o Sienkiewiczu – Muzeum w Oblęgorku i Woli Okrzejskiej.
Tylko aktywny udział i poważne podejście do sprawy wyboru patrona przez społeczność szkolną uczniów, rodziców i nauczycieli gwarantuje dumę i satysfakcję, z jaką przez lata będziemy mogli nosili imię Henryka Sienkiewicza.Nazwisko i twórczość Henryka Sienkiewicza zna prawie każdy Polak.Twórca ten "krzepił serca Polaków", poprzez prozę uczył historii i nade wszystko umacniał wiarę rodaków w możliwość odrodzenia narodowego. To nasz rodak, który na pewno zasłużył na sławę I JEST GODNĄ OSOBĄ DO IMIENIA DLA NASZEJ szkoły. Jako pierwszy Polak otrzymał w 1905 roku Nagrodę Nobla za całokształt twórczości.Posiadał olbrzymi talent, który ukazał we wszystkich swoich dziełach napisanych „ku pokrzepieniu serc”, które pomogły Polakom przetrwać w trudnych chwilach. Swymi utworami przyczynił się do rozkwitu polskiej nowelistyki w końcu XIX wieku i stworzył zasób opowiadań, czytywanych na całym świecie. Jesteśmy dumni, że mamy takiego Patrona.